Sähköisen tilitoimiston asiakas voi käyttää yönsä nukkumiseen

3 min lukuaika

Referenssit

Sähköinen tilitoimisto pitää toimijat ajan tasalla yrityksen taloudesta ja säästää monelta riesalta.

Jukka Teppo ja Marko Hautamäki ovat tyytyväisiä ProAgrian asiantuntijoiden Kaija Aution (oik.) ja Marjut Luoman kanssa toimimiseen. - Kummallekin voi aina laittaa viestiä ja vastauksen saa varmasti, Jukka toteaa.

Sähköinen tilitoimisto pitää toimijat ajan tasalla yrityksen taloudesta ja säästää monelta riesalta. Papereiden etsiminen ja kansioiden kiikuttaminen on tarpeetonta työtä, minkä ajan voi käyttää paljon hyödyllisemmin.

Harjulan maito Oy:n pihattonavetta seisoo mäellä. Nuoret miehet, yhteisnavetan perustajat Jukka Teppo ja Marko Hautamäki tervehtivät iloisen rempseästi Kortesjärven Rintalan kylässä.

Miesten perheiden yhteistyö on alkanut 19 vuotta sitten säilörehun teolla.

- Jos Jukan kans menee sukset ristihin, niin saa kyllä peilihin kattua! toteaa Marko Hautamäki, kun kyselen, mistä miesten luottamus toisiinsa on syntynyt.

- Jukka on rauhallinen asioihin perehtyjä, Marko lisää.

- Markoon ja Markon ammattitaitoon voi luottaa ihan kaikessa. Henkilökemia sopii meillä myös hyvin yksiin, Jukka Teppo vastaa kehuun.

Kaija Autio toteaa miesten tehneen hyvää pohjatyötä ryhtyessään yhteiseen hankkeeseen.

- Asioita on tutkittu pitkään ja kypsytelty vaihtoehtoja. Se osoittaa yrittäjälle oikeaa asennetta, sitkeyttä ja hyvää johtajuutta. Heillä on myös malttia tehdä tylsiäkin asioita.

Peperittomuus vähentää jalkatyötä

Kaija Autio ja Marjut Luoma ovat osa sähköisen tilitoimiston palveluryhmää, joka hoitaa tilan taloushallintoa. Palvelun sähköistyminen helpottaa sekä asiakasta että tilitoimistoa. Kaverukset näkevät, että ProAgriasta on maatalousyrittäjälle erittäin suuri hyöty.

- ProAgriassa tietämyksen laajuus maaseutualalla on ainutlaatuista. Kaikki tieto ei voi olla yhdessä päässä, joten siellä on aina, keneltä kysyä lisää.

Yhdessä ProAgrian tilipalveluiden kanssa on budjetoitu ja tehty suunnitelmaa rahankäytölle.

- Kaijalle on helppo soittaa, että nyt on asiaa! Marko nauraa ja jatkaa:

- Ylimääräinen paperien kans välämääminen loppui ja kaikki tulee tehtyä ajallaan.

- On vaikka sopimus, kuitti tai rahtikirja, niin voi ottaa saman tien kännykällä kuvan sähköiseen muotoon ja kaikki pysyy tallessa. Lisäksi asioiden käsittely ei ole sidottu mihinkään paikkaan, ne voi hoitaa navetassa tai lomalla, eikä tarvitse päästä mappeihin käsiksi, Teppo toteaa.

Marjut Luoma käy sähköisen tilitoimiston asiakasyritysten talousvirtaa läpi päivittäin.

- Kassavirta pysyy ajan tasalla, eikä kuitit ole koskaan hukassa. Jos meille jää jokin epäselväksi, voimme olla saman tien yhteydessä, kun asiat ovat vielä tuoreessa muistissa, Marjut toteaa.

Jalkatyö vähenee. Aineistoja ei tarvitse postittaa tai kuljettaa erikseen. Myös sähköinen allekirjoitus on hieno asia, Marko avaa tilannetta:

- Kaija on pukannut aamupäivästä meille allekirjoitettavaksi esimerkiksi veroilmoituksen. Syömään mennessä, kumpi meistä ehtii ensin Nissanissa allekirjoittaa asiakirjan, pääsee nopeammin Inkerin lounaalle!

Jukka Teppo (vas.) ja Marko Hautamäki huokuvat intoa uuden yhteisnavetan toiminnan käynnistyessä.

Sähköisyys jouduttaa tulevaisuuteen näkemistä

Perinteinen tilitoimistopalvelu on peräpeiliin katsomista, mutta sähköinen palvelu näyttää myös kassaennusteen, joten investointiratkaisut ovat vahvemmalla pohjalla.

Hyvin voi luonnehtia, että sähköisen tilitoimiston asiakas nukkuu yönsä levollisesti: tietämys on ajan tasalla, asiat on voitu hoitaa ajallaan ja kaikki on tallessa. Ja kaiken hoitamiseksi ei ole tarvinnut avata yhtään kirjekuorta!

- Tässä rakentamisvaiheessa on ollut paljon rahanmenoa, joten taloushallinnon ulkoistaminen on ollut hyvä asia. Muuten olisi mennyt maksatushakemukset pikkutunneille, Jukka miettii.